Image

דאעש – מדינת האיסלאם בעיראק ובסוריה הגדולה

דאעש הוא ארגון סוני ג׳יהאדי אשר בשנתיים האחרונות תפס תאוצה והתרחב באופן ניכר בעיראק ובסוריה. בחודשים האחרונים דאעש התרחב גם לסיני ולצפון אפריקה. הארגון נוסד באופן רשמי בשנת 2004, הצטרף לארגון אלקעידה אשר יושב באפגניסטן ופתח מאין שולחה עיראקית המכונה ״מדינת האיסלאם בעיראק״, במטרה להקים מדינה ערבית איסלמית אחת גדולה בכל מקום שאלקאעידה תאפשר זאת. בעקבות חילוקי דעות בין השתיים בוצעה התנתקות וכעת דאעש מתפקד באופן עצמאי ומתפרנס בעיקר ממכירת נפט וגז. מדובר על הכנסה של מיליוני דולרים מדי שבוע. הארגון דוגל בטענה שהאיסלאם יהפוך לריבונות אחת גדולה רק כאשר כל השטחים ישוחררו מכל אויביה. המנהיג של דאעש הוא אבו בכר אל בגדאדי. המנהיג של הארגון ומשתתפיו דוגלים בחוסר הגבלה של התפשטות הארגון על אזורים גיאוגרפיים רבים וההכרזה האחרונה הייתה שעל כל המוסלמים בעולם כולו לציית למנהיג דאעש. לאחר שפורסמו סרטונים ברחבי הרשת שדאעש עורפים ראשים של אנשים חפים מפשע, רוצחים אותם בדם קר, מבצעים חטיפות והרג באמצעות רובים, הארגון הפך למטרה להרס עבור ארה״ב ומדינות נוספות. כוחות רבים מארה״ב, ממצרים ומירדן מפציצים את ארגון דאעש מהאוויר על מנת לפגוע בו מהיסוד.

 

השתלשלות האירועים בשנים האחרונות

הארגון הוקם ע״י אבו מוסעב א-זרקאווי לאחר שארה״ב נכנסה לעיראק בעקבות אסון התאומים. האמריקאים חיסלו את זרקאווי בשנת 2008 ובשנת 2010 חוסל היורש שלקח את תפקידו – אבו איוב מסרי. לאחר מכן אבו בכר אל- בגדאדי הכתיר את עצמו כמנהיג הארגון ושל כל ה״ח׳ליפות של  המוסלמים ברחבי העולם״. דאעש הרשה לעצמו להתערב במלחמת האזרחים שבסוריה ולקח שליטה בחלק מהמקומות. האירוע המשמעותי שזעזע את כל העולם היה עריפת ראשו של העיתונאי האמריקאי היהודי ג׳יימס פולי שהוחזק בשבי. הארגון רק הולך ומתעצם עם הזמן והיום הוא מונה קרוב ל-50 אלף חיילים לוחמים, חלקם אזרחים שהצטרפו למלחמה בסוריה ובעיראק. דאעש מצליח להרחיב את הפעילות שלו ע״י קשירת הסכמים עם מדינות חלב אשר מבינות שהארגון שולט באזורים רבים וכי יציאה נגדו עלולה לסכן אותן. רבים מהתושבים הסורים חוזרים למשטר אסעד בעקבות ההתפשטות של דאעש בסוריה.

דאעש סרטוניםהאידאולוגיה

רבים כלל לא יודעים כי ארגון אלדאולה אלאסלאמיה פי אלעארק ואלשאם, או כמו שאנחנו נוהגים לכנות אותו דאעש, התחיל בכלל בתור חלק מאל קאעידה, עד שבתחילת שנת 2014 התנתק ממנו וכיום עומד בראשו אנו באכר אל בגדאדי, אשר עד אותה התנתקות מאל קאעידה, היה מנהיג אל קאעידה בעירק. 

הארגון שם לעצמו מטרה להקים מדינה איסלאמית אחת גדולה מעירק ועד הים התיכון, ומכאן נגזר שם הארגון, אשר מתנהל לפי השריעה, הלא היא ההלכה האיסלאמית. 

באמצע שנת 2014 הכריז אל בגדאדי על השטחים בשליטת הארגון כעל המדינה האיסלאמית ועל עצמו בתור השליט של המדינה, וכינה את עצמו ״ח׳ליפה איבראהים״. 

מקור הכינוי ח׳ליפה איבראהים נעוץ בתואר ח׳ליפה, אשר אומר כי הוא רואה את עצמו בתור המחליף של הנביא מוחמד, ואיבראהים, אשר זהו שמו הפרטי. 

האידיאולוגיה של הארגון היא, שבכל השטחים אשר בשליטתו של הארגון תונהג השריעה, והאיסלאם תהיה  הדת היחידה שצריכה להיות מונהגת בעולם, ומי שאינו רוצה לנהוג כמוסלמי, דינו מוות. 

ככלל הארגון דוגל בג׳יהאד על מנת להפוך את האיסלאם לדת השלטת ויש חובה להלחם בדתות אחרות ואף במוסלמים שלא נוהגים בדרך האיסלאם. 

 

מה עומד מאחורי הסרטונים של דאעש

למרות כל האידיאולוגיה השנויה במחלוקת של הארגון, התפרסם ארגון דאעש בגלל הסרטונים שלו, כאשר הקו המנחה של אותם סרטונים שדאעש דאגו להפיץ הוא אכזריות. 

במהלך השנה האחרונה ראינו בסרטונים של דאעש מספר הוצאות להורג די מחרידות אשר כללו עריפת ראשית בעיקר ולאחרונה אף שריפת אדם חי, כאשר שרפו את הטייס הירדני מועאז אל כסאסבה כאשר הוא כלוא בכלוב. 

יש לציין שעל פי האיסלאם הקדום עריפת ראשים ושריפת אדם בעודו בחיים הם דרכי ענישה מקובלות. 

מי שמופיע בכל הסרטונים של דאעש בעקביות ואחראי על עריפת הראשים זהו אדם המכונה בתור ג׳ון הג׳יהדיסט, אשר במשך מספר חודשים, התעסק כל העולם בזהותו של הצעיר בעל הדם הקר והאנגלית הרהוטה אשר עורף ראשים של מתנדבים הומניטאריים ועיתונאים מערביים. 

לאחרונה, נחשף כי אותו ג׳ון מהסרטונים של דאעש הוא מוחמד עמוואזי, צעיר בן 26 מלונדון. 

כמו כן לאחרונה נשמעו גם מספר ביקורת בעיקר ממומחי וידאו כי הסרטונים של דאעש רובם מזויפים, בעקבות שלא נגלית רוח בסרטונים, חוסר בצלליות ושלל סיבות נוספות. 

אולי תאהבו גם

ISIS

ISIS

יול 24, 2015
Scroll to Top