Image

תסחיף מי שפיר

תסחיף מי שפיר הינו תופעה נדירה אשר גורמת לקריסת מערכות אצל אישה הרה בעת הלידה אשר עלולה לגרום לפגיעה קשה בתינוק ובעיקר באם. אז כפי שהתחלנו לומר שזוהי תופעה נדירה מאוד אשר קוראת בערך אחת ל- 100,000 לידות ובעולם הרפואה עדיין לא הצליחו ממש להבין האם ואיך ניתן למנוע אותו.

תסחיף מי שפיר נגרם כאמור בזמן הלידה עצמה כאשר מי שפיר באים נכנסים למחזור הדם של האם דרך כלי דם פתוחים שנמצאים ברחם של האם. הדבר גורם לקשיי נשימה קשים, כאשר לעיתים תסחיף מי שפיר אף עלול להסתיים במוות.

לא ניתן כמובן לדעת מראש האם אישה תסבול מתסחיף מי שפיר בזמן הלידה ועל כן נוכל לדעת רק במהלך הלידה על ידי זיהוי תוך כדי הלידה של הרופאים והאחיות. בנוסף לעיתים קשה מאוד מבחינת הצוות הרפואי לאבחן תסחיף מי שפיר במהלך הלידה היות והתסמינים משתנים ממקרה למקרה ולכן לעיתים זו עלולה להיות בעיה אחרת עם סימפטומים דומים.

במידה ואחד מהסימפטומים הבאים לידי ביטוי ישנו חשש כי קיים תסחיף מי שפיר: קושי נשימתי פתאומי, הפרעה בקצב הלב, הפרעה בקרישת הדם. במידה ואחד מהם קורה בזמן הלידה או הניתוח הקיסרי ידעו הרופאים כי קיים החשש לתסחיף מי שפיר אך בדיקה וודאית כי אכן מדובר במקרה זה תוכל להתבצע אך ורק במקרים של מוות בבדיקה פתולוגית, אחרת אין דרך לדעת בוודאות.

נכון להיום לא ניתן לטפל בתסחיף מי שפיר כאשר מה שהרופאים כרגע עושים במקרים כאלו הוא מתן טיפול תומך והנשמה של האם בעזרת מכונת הנשמה, במקרים בודדים משתמשים הרופאים בתא לחץ, בדומה לזה שמסוות את כלי הדם של צוללנים שעלו מהר מידי לפני הים אחרי צלילה אך לא הוכח כל קשר מדעי בנושא כאשר בעולם הרפואה סבורים כי התסחיף קשור במערכת החיסונית החלשה שם האם.

לאחרונה נפטרה יולדת אשר לקתה בתסחיף מי שפיר בזמן הלידה בבית החולים בלינסון שבפתח תקווה, כאשר לפני מספר חודשים באותו בית חולים, הצליחו להציל הרופאים את חייה של יולדת ושל תינוקה כאשר לקתה בתסחיף.

https://www.youtube.com/watch?v=4AnbACgslhY

Scroll to Top