Image

האלומיניום ומדוע הינו חומר כל כך פופולארי

אלומיניום הוא סוג של מתכת קלה עם שורה ארוכה של תכונות מיוחדות. במאמר הבא נסביר מדוע השימוש במתכת כזו מומלץ עבור בתים, חלונות, פרופילים ועוד

מתכת קלה עם צפיפות של שליש מצפיפות פלדה או נחושת היא חומר גלם ייחודי. ראשית, מדובר על מתכת הניתנת לחישול. זו פעולה לעיצוב המתכת על ידי לחיצה או כבישה. תהליך החישול הוא סוג של עיבוד, בו מעצבים את צורת חומר הגלם באמצעות כוחות לחיצה. ניתן גם להשתמש במכות לזרימה בכיוונים רצויים ולהשיג חישול מדויק וברמה גבוהה.

שנית, החישול הוא אחד מתהליכי עיבוד המתכת העתיקים ביותר, אולם רק בשנים האחרונות החלו להבין את המשמעות שלו בעיצוב הבית. מעבר לכך, עם מתכת קלה ניתן לבצע חישול חופשי או חישול בטבע. בחישול חופשי החומר זורם ללא התערבות, בעוד בחישול בטבע המתכת זורמת בתוך תבנית פתוחה או סגורה.

עיבוד שבבי של מתכת קלה

מתכת קלה מסוג אלומיניום היא חומר גלם רך יחסית ונוח לעיבוד שבבי. זהו תהליך ייצור תעשייתי בו משתמשים במכונות מדויקות על מנת להסיר חומר מגוש של חומר גלם. המטרה היא ליצור עצם כלשהו, אותו ניתן לנצל יחד עם התכונות המקוריות. אלו לדוגמא כמה מהשיטות לעיבוד שבבי של מתכת קלה:

  • חריטה לעיבוד חלקים צירים סימטריים
  • כרסום לעיבוד מדויק של משטחים מישוריים וצורתיים
  • קדיחה ויצירת חורים בחומר המקורי
  • שיוף וליטוש לטובת החלקה של פני השטח

הברק העמום של המתכת הקלה נוצר בעקבות תהליכי העיבוד ובשל שכבה דקה של אלומינה. זהו השם המקובל לתחמוצת יציבה וקשה, עם מבנים גבישים רבים. האלומינה מופיעה מיד בחשיפה לאוויר והיא אינה מתפוררת מגוף המתכת המקורי. תהליך זה מקנה למתכת מן הסוג הזה עמידות לשיתוך וקורוזיה. העמידות מונעת השפעה כימית הרסנית הנובעת מחשיפה לסביבה או מסביבה חומצית.

מתכת קלה ללא תכונות מגנטיות

מלבד האמור לעיל, למתכת קלה המשמשת לטובת בניית פרופילים, מסגרות, דלתות או חלונות יש יתרונות הנובעים מכך שהיא נטולת תכונות מגנטיות. היא מוליכה בצורה טובה חשמל וחום והיא משמשת ליצירת מוצרים העומדים בעומס מכאני קל עד בינוני. המתכת גם מתאימה למוצרים הדורשים משקל נמוך ועמידות בפני שיתוך.

התכונות המצוינות של אלומיניום באות לידי ביטוי בסגסוגות עם מתכות אחרות. למרות חוזק מתיחה מקורי נמוך יחסית, בסגסוגות עם מתכות אחרות הוא מפגין תכונות המתאימות לתפקידים הרבים. המתכות העיקריות המשמשות ליצירת סגסוגות הן נחושת, אבץ, מגנזיום וצורן. זו גם הסיבה לשימוש במתכת ובסגסוגות לצורך ייצור גופי קירור לרכיבים אלקטרוניים, כלים יומיומיים ופחיות שתייה או מיכלים שאינם מחלידים.

לסיכום, אלומיניום הוא חומר גלם פופולארי בענף הבנייה בין היתר בגלל תכונות כמו רקיעות, חישול ועמידות בשיתוך. 

https://www.youtube.com/watch?v=fa6KEwWY9HU

Scroll to Top