טופס 4

טופס 4 – מהו ולמה צריך אותו?

טופס חיבור מבנה לתשתית חשמל, מים וטלפון נקרא גם "טופס 4" וניתן לבקש אותו רק בצירוף מסמכים, חתימות והצהרות של בעל ההיתר, עורך הבקשה להיתר, האחראי על ביקורת מבנים והמודד. לאחר הגשת הטפסים וההצהרות מתחיל הליך של בדיקת המבנה לצורך חיבורו לתשתיות.

יש כמה דרישות עליהן צריך לענות כדי לקבל טופס 4 ולחבר את המבנה לתשתית חשמל, מים וטלפון:

א. התאמת הבנייה להיתר – הבנייה חייבת להיות תואמת להיתר שהוצא לנכס או למבנה. בכל מקרה אחר צפויה קבלת הטופס להתעכב ולא ניתן יהיה לחבר אותו לתשתית חשמל, מים וטלפון.

ב. חתימת מהנדס ועדת בנייה עירונית – מהנדס ועדת בנייה עירונית הוא גורם קריטי בהוצאת הטופס ובחיבור המבנה לתשתית חשמל, מים וטלפון. בלי הטופס הזה אי אפשר לחבר את המבנה לתשתיות החיוניות, אך המהנדס חותם על הבקשה רק כאשר הוא מוודא שהכל תקין.

ג. תאריך סיום הבנייה – במסגרת טופס חיבור מבנה לתשתית חשמל, מים וטלפון נדרשת הצהרה על תאריך סיום הבנייה באופן רשמי. זו סוגיה משמעותית שיכולה להפוך לנקודת מחלוקת בין קבלנים ובעלי היתר בנייה. הפתרון הוא להכיר בחשיבות הטופס עוד לפני שמתחילים בבנייה ולוודא שהתבצעה בדיקת בטון בשלד המבנה.

ד. אישורי גורמים נוספים – המסמכים הנלווים לבקשה לקבלת טופס 4 מתייחסים בין היתר לאישור מהאדריכל, אישור מכבי אש על כך שהמבנה בטיחותי, אישור של חברת הגז על כך שמערכת הגז תקינה, אישור מהקבלן על מערכות ניקוז ואינסטלציה בהתאם לתקן ותצהיר מודד על כך שהנכס מבנה בהתאם למיקומו על פי ההיתר.

מה עושים אם רוצים לקבל את הטופס לפני סיום הבנייה?

החוק מאפשר לבעלי היתר בנייה להגיש בקשה לקבלת טופס 4 גם אם לא הושלמו כל העבודות. עם זאת, בעל ההיתר יכול להגיש בקשה לקבלת ההיתר רק בתנאי שלא נשקפת סכנה לאנשים שעומדים להשתמש במבנה, לסביבה או למי שצפוי לעבוד בו. כמו כן, כדאי לדעת שטופס 4 מיועד במהותו למבנים חדשים בלבד ולכן אין בו צורך לאחר שיפוץ.

Scroll to Top