Image

מה אנחנו יודעים על ידוענים

אם השתתפת בתוכנית ריאליטי אתה כנראה יודע לענות על השאלה. אם לא, כדאי שתקדיש מחשבה לעניין.
ידוענים מגיעים מתחומים שונים ומגוונים בחיים. שחקנים, דוגמנים, ספורטאים וכד'. מיקומו בתוך קהילת הידוענים יכול להשפיע על מידת הפופולריות שלו.
מאפיין מרכזי של הידוענים הוא קיום של היררכיה. יש אמנים שנחשבים יותר ויש שנחשבים לפחות באופן הסיקור התקשורתי והיחס אליהם. אופן ההתמקדות בו וההבדלה בין החיים האישיים והמקצועיים של הידוען. יוצרת תלות הדדית במערכת היחסים של הידוען והתקשורת. שניהם צריכים אחד את השני כדי לקדם כל אחד את מטרותיו שלו. אם ניקח לדוגמא את הזוכים בתוכניות הריאליטי השונות, נבין שכל אחד מהם בעצם מייצג את התוכנית שעבורה הוא השתתף. יש כאן קיום של אינטרסים שמשותפים לשני הצדדים. אבל במקרים מסוימים הדבר עלול לייצור מראית עין שונה מהמקור ולכן נוצר אצלנו הצופים פער בין מה שאנחנו רואים על המסך לבין מה שאנחנו בין יודעים.

ידוענים הם בעלי שני ניגודים מובהקים. מצד אחד חיי זוהר נוצצים ומרהיבים ומצד שני חיים פשוטים ורגילים כמו כל האנשים. לניגוד הזה יש משמעות גדולה מבחינה תקשורתית. האיזון ביניהם משתנה בתלות תדמית הידוען הספציפי ובמיקומו בהיררכיה.
מנגנון שיווקי הוא אחד הגורמים המרכזיים לפער. בעבר כלי התקשורת השתמשו בידוענים כדי להעביר מסר, כיום המידע הזה מסופק על ידי הידוענים עצמם ברשתות החברתיות השונות.

במקום להשקיע תקציב מוגדל בפרסומות שאולי אף אחד לא התעניין בהם, שמים את המוצר או המסר בפיהם של אותם אנשים מוכרים והם אלו שאמורים למכור או לשווק את אותו מוצר. לדוגמא, אדם אשר זוכה בתוכנית ריאליטי, נדרש במשך תקופת זמן לא מבוטלת אחר כך להמשיך ולהפיץ את המסרים של אותה תוכנית. ישנם משתתפים שלא מסכימים כל כך עם העניין הזה ומעדיפים לחזור לאלמוניות שאפפה אותם קודם לכן. משתתפים אלו קשה להם עם חשיפה לא מדודה, כלומר שאין להם תמיד יכולת לשלוט עד כמה ומתי רואים אותם. אלו המתמודדים שיתרחקו מאור הזרקורים ותמיד תישאל השאלה מה אנחנו יודעים עליהם חוץ מהתוכנית שראינו אותם.

Scroll to Top