Image

יום השוטים הבינלאומי – April fools day

יום ה- April fools, הינו יום בינלאומי המוכר ברחבי העולם כיום בו נוהגים למתוח אחד את השני, במטרה להתל איש ברעהו. אנשים רבים נופלים קורבן למתיחות שונות ביום זה, כבר שנים על גבי שנים ואת אותם אנשים מכנים באנגלית ׳April fool׳. היום מתקיים ב-1 באפריל בכל העולם. היותו והיום ידוע לשמצה ברחבי העולם בעקבות המתיחות והבדיחות (לעיתים הלא מוצלחות שלו), רבים מהאנשים נוטים שלא להאמין לסיפורים שמספרים להם חבריהם ביום זה, ואף במקרים קיצוניים לא להאמין לידיעות המתפרסמות בחדשות, זאת משום שבעבר היו מקרים בהם ערוצי טלוויזיה, רדיו ועיתונים פרסמו מתיחות ב April fools.

 

את המקור למנהג ה-1 באפריל, ניתן למצוא אי שם בצרפת של ימי הביניים, כאשר באמצע המאה ה-16, החליט מלך צרפת דאז שארל התשיעי, להחליף את תאריך ציון ראש השנה, מה-1 באפריל ל-1 בינואר, אך עד אותם ימים היה נהוג לחגוג את תחילתה של שנה אזרחית חדשה ב-1 באפריל. המלך החליט שהוא משנה את לוח השנה, וחוגג את ראש השנה בתחילת ינואר, כפי שמקובל עד היום. באותה השנה בה חל שינוי זה על ידי מלך צרפת, קיבלו תושבי צרפת הזמנות למסיבת ראש השנה, לחגוג את יום השנה החדשה בתאריך המקורי בו נחגג החג, הלא הוא ה-1 באפריל, והתכוננו לחגיגות בתאריך זה, אך בפועל לא היו שום חגיגות בתאריך זה. מאותה שנה בה קרה הבלבול והלאה, נהוג למתוח אחד את השני ביום זה.

https://www.youtube.com/watch?v=0NUl-kT7tcQ

 

מתיחות מפורסמות אשר יצאו לפועל בעבר, קשורות ליום הספציפי הזה, ואף פורסמו באמצעי התקשורת השונים הן:

  • בשנת 1950 הודיעו בערוצי הטלוויזיה ההולנדית, כי מגדל פיזה התמוטט, ידיעה שעוררה בהלה בכל העולם.
  • בשנת 1979, הודיעה תחנת רדיו מוכרת בישראל כי החל מאותו יום המנון המדינה יהיה ׳הללויה׳ ויחליף את המנון ׳התקווה׳ המקורי.
  • ב-2004, דני רופ הודיע בתחזית מזג האוויר, שמטר חתיכות זהב ייפול מהשמים.
  • לפני שנתיים, פרסמה חברת ׳גוגל׳ השקה מיוחדת של רמקולים שניתן יהיה להריח ריחות דרכם, ואף להעביר אותם באמצעות רשת האינטרנט.
Scroll to Top