מערכות VRF

VRV או VRF?

מה ההבדל בין VRV ל-VRF?

אנשים רבים ששואלים שאלה זו, מפרשים אותה בטעות כשתי טכנולוגיות HVAC שונות. למעשה, מדובר בשני מונחים שונים לאותו סוג של טכנולוגיית HVAC.בהתבסס על מדחסי טכנולוגית אינוורטר, מערכות HVAC VRV הראשונות הומצאו על ידי דייקין בראשית שנות השמונים. כמוביל טכנולוגיה בתעשיית ה-HVAC, דייקין רשם את המונח VRV (שפירושו: נפח קירור משתנה1) כסימן מסחרי רשמי. כל שאר החברות משתמשות ב מערכות VRF (זרימת קירור משתנה2) עבור מערכות ה-HVAC הדומות שלהן. בסופו של דבר, VRF הוא המונח השכיח ביותר עבור מערכות מסוג זה, וזה המונח שנדבר עליו בהמשך המאמר.

אז מה זה VRF?

זה בקלות יכול להחשב כ-"Rolls Royce" של מערכות מיזוג אויר. זו מערכת מיזוג אוויר טכנולוגית מאוד מתוחכמת, המבוססת על כמה עקרונות:

  1. נוזל קירור בלבד – כאשר נוזל קירור הוא חומר הקירור היחיד במערכת (בניגוד למערכות המים המצוננים, שם משמש נוזל הקירור לקירור/חימום המים המופצים ברחבי המערכת כולה).
  2. מדחסי המרת מתח המאפשרים הפחתת צריכת חשמל בעומסי קירור / חימום חלקיים.
  3. מספר יחידות טיפול במערכת האוויר (יחידות פנים) באותה לולאת / מעגל קירור.
  4. יכולת הרחבה מודולרית (מיועדת במיוחד לפרויקטים גדולים שיכולים להתפתח בשלבים).

מבנה מערכת VRF אופיינית

מערכת טיפוסית המורכבת מיחידה חיצונית (הכוללת מדחס אחד או יותר), מספר יחידות פנימיות (המכונות לעתים קרובות ובטעות "סלילי מאוורר"), צנרת קירור, הפועלת מבחוץ אל תוך כל פנים הבית, באמצעות חיבורים של "Refnet" (מפיצי נחושת בצינורות) וחיווט תקשורת.

חיווט לתקשורת מורכב מכבל בעל 2 חוטים, הנובעים מהחלק החיצוני אל כלל פנים הבית, ויוצרים רשת לולאה סגורה פנימית, שהיא חלק מהותי בכל התקנת VRF.

באשר לבקרה, כל חלק בפנים הבית נשלט על ידי לוח בקרה חוטי משלו, בעוד שיש כמה אפשרויות למרחבים אלחוטיים (IR) ובקרי ריכוזיות, המאפשרים שליטה על כל המקומות בתוך הבית ממקום אחד.

איך עובד VRF HVAC?

לוגיקת הפעולה של VRF מובנית במלואה במערכת והיא קניינית עבור כל יצרן VRF. המערכת מקבלת כניסות והוראות מהמשתמש (למשל טמפרטורת נוחות רצויה) ומהסביבה (טמפרטורת הסביבה החיצונית), ולפי נתונים אלה היא מיישמת את ההיגיון שלה בכדי להגיע לתנאי הנוחות הרצויים תוך ניצול צריכת חשמל אופטימלית.

היכולת להתאים את עצמה לתנאי החוץ היא אחד הגורמים העיקריים שהופך את המערכות הללו ליעילות כל כך בהשוואה למערכות מקוררות מים מסורתיות, המבוססות על מצננים וסלילי מאוורר.

עכשיו, בואו נצלול פנימה ונראה איך זה עובד בפרטים. בוא ניקח כדוגמה התקנת VRF אופיינית, עם יחידת חוץ אחת ומספר רב של יחידות בפנים הבית.

בהתחלה, המערכת במצב המתנה (הכל כבוי).

ברגע שמשתמש מפעיל את אחד המקורות הפנימיים בבית על "ON" על ידי השלט המקומי שלו, החלק החיצוני "מקבל רישום" לגבי הפעולה ומתחיל לעבוד. בשלב זה היא תבחן את תנאי החוץ (טמפרטורה), את דרישות הבית הפועלות (מצב פעולה, טמפרטורת נקודת הגדרת), ותפעיל את המדחס ברמה המדויקת, הנדרשת כדי לעמוד בדרישות הבית.

כאשר מופעלת יחידה פנימית נוספת, החלק החיצוני מחשב מחדש את הדרישות מכל המקורות, ויגדיל את תפוקת המדחס, בהתאם לרמת הביקוש הנדרשת.

תהליך זה מתרחש באופן קבוע עם כל שינוי המתבצע במערכת ה-HVAC.כמתואר, מערכת זו הינה אוטומטית לחלוטין, ומסדירה את צריכת החשמל שלה על בסיס הביקוש שיגיע מיחידות הבית ובתנאים השוררים. המשתמש יכול להשפיע על תנאי הנוחות הרצויים בתוך הבית: אופן פעולה (הפעלה / כיבוי), מצב פעולה (קירור / חום / מאוורר / יבש / אוטומטי), קביעת טמפרטורה מסוימת, מהירות המאוורר (גבוהה / בינונית / נמוכה / אוטומטית). שליטת הפרמטרים הללו היא הדבר היחיד הנדרש להפעלה תקינה, והדבר היחיד הנדרש לשילוב נכון במערכת VRF.

סוגי מערכת VRF

מערכות קירור בלבד (פחות פופולריות) – מערכות אלה יכולות רק לקרר. חימום אינו אפשרי. מצבי אוורור ויבוש זמינים עבור כל יחידה ביתית באופן עצמאי.

מערכות משאבת חום (הפופולריות ביותר) – כל היחידות הביתיות יכולות לחמם או לקרר (לא באותו זמן). מצבי אוורור ויבוש זמינים עבור כל יחידה ביתית באופן עצמאי.

מערכות שחזור חום (פחות פופולריות) – מערכות אלו הן המתוחכמות ביותר, כאשר קירור וחימום עשויים להיות זמינים על ידי כל יחידה ביתית, באופן עצמאי, בעת ובעונה אחת.

Scroll to Top